Soms gaat er iets los of kapot gaan aan je beugel. Tijdens werkdagen kun je ons voor alle problemen bellen op 0523-657328
Los blokje:
Heb je een blokje (bracket) los? Als je er geen last van hebt kun je deze laten zitten. Als je er toch klachten van hebt kun je proberen zelf het draadje af te (laten) knippen met een nagelschaartje of kniptangetje, zodat je geen last hebt van het blokje en eventueel een prikkend draadje. Je hoeft in de vakantie niet naar de dienstdoende orthodontist te gaan, omdat iedere orthodontist weer een eigen merk brackets gebruikt. Stuur ons wel even een e-mail of bel na de vakantie naar de praktijk om een afspraak te maken.
Prikkend draadje:
Heb je last van een prikkend draadje in je wang? Laat één van je ouders/verzorgers deze achter het laatste blokje zo kort mogelijk afknippen. Dit kan gedaan worden met een nagelschaartje/knippertje of een kniptangetje. Lukt dit niet? Doe er dan een bolletje was op. Als je geen was meer hebt, kun je hier ook suikervrije kauwgom op plakken.
Kapotte activator/plaatje:
Is je activator of je plaatje kapot? Als het geen pijn doet, kan je deze blijven dragen. Een scherp randje kun je evt. met een nagelvijltje gladmaken. Doet het dragen van je beugel wel pijn, laat de beugel dan uit.
Losse TPA/transforce ( stangetje over het gehemelte)
Indien je een stangetje over je gehemelte hebt kan deze loskomen, indien dit gebeurt probeer dan altijd eerst zelf het stangetje te verwijderen. Als dit niet lukt, bel dan in het weekend een dienst tandarts. Vaak is eten lastig als het stangetje los zit.
Losse spalk:
Is het spalkje achter je tanden los? Probeer een afspraak bij je tandarts te maken om deze zo snel mogelijk vast te laten zetten.